„Aránytalanul nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra. Tikkasztó, túlmozgásos jelenség: akár egy ipari kamerának is nyilatkozatot adna.” A 21. század ismert hazai és külföldi vezetőinek sokaságára mérünk hasonló ítéletet, amikor úgy érezzük: csupán a cselekvés, az érdemi tartalom rovására tudja kielégíteni magamutogatásra való hajlamait. Milyen ironikus: Ronald Reagennek, a színész elnöknek talán sohasem róttunk volna fel hasonlót.

Reagan elsősorban nem humorának eredetisége, vagy vakmerősége okán lehetett példátlanul eredményes kommunikátor. Sokkal inkább, mert a konstruált valóság nagymestere volt: saját portékáját már választási kampányaiban is olyan hatékonysággal csomagolta végletesen egyszerű, mégis hitelesnek tetsző narratívába, mint senki más. Ahogy Lee Atwater fogalmazott: „Perception is reality”, azaz az észlelés az egyetlen valóság, amellyel törődni érdemes. A Reagan-kampányok egyszerre tudatosították a választókban a külső fenyegetés jelentőségét, elérve a kívánt veszélyérzetet, s győzték meg őket arról, hogy a kihívás ezúttal extravagáns megoldást kíván. Ronald Reagannek köszönhetjük a politikai marketing történetének több, hatásában máig kitartó matériáját: szlogeneket, tévészpotokat, beszédeket - s nem utolsó sorban minden idők egyik legeredményesebb kampányszakemberének felemelkedését.


A híres „The Bear” TV-szpot a politikai marketing egyik mérföldkövének számít. Nem véletlen, hogy G. W. Bush 2004-ben szinte tökéletes másolatot készített róla (ld. ITT).


„The time is now.” - Nem Ronald Reagan használta utoljára a híressé vált szlogent.


Lee Atwater (jobbról a második). Reagan újraválasztási kampányának politikai igazgatója szakmája legendájává vált, történetéről hollywoodi mozit forgattak (ld. ITT). A valóság mindig az, amit észlelünk.

 

Böszörményi Nagy Gergely kommunikációs szakember, a Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság munkatársa.

(Képünkön Ronald Reagan Kaliforniában golfozik, 1986)